Zeer hoge publiekswaardering voor NTR ZaterdagMatinee - Matinee maakt onbekend bemind

Bezoekers van de NTR ZaterdagMatinee geven de concertserie een ongekend hoog rapportcijfer: een 8,3. Dit blijkt uit een onderzoek dat onderzoeksbureau Motivaction deed in opdracht van de NTR onder huidige en voormalige bezoekers van de serie.

Na het slotconcert van het seizoen van de NTR ZaterdagMatinee op 15 juni jl. – waarin Bernard Haitink met het Radio Filharmonisch Orkest afscheid nam van de Nederlandse concertpodia – kijkt de serie terug op een zeer succesvol seizoen. Een seizoen met mooie, ontroerende en bijzondere concerten in de Grote Zaal van Het Koninklijk Concertgebouw. De serie trok ruim 45.000 bezoekers in de zaal en een veelvoud daarvan via de live-uitzendingen op NPO Radio 4 en uitzendingen op NPO 2 Extra en nporadio4.nl. 
 
In maart deed onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van de NTR een onderzoek onder huidige en voormalige bezoekers van de serie. Daaruit bleek onder andere dat bezoekers de concerten in de serie beoordelen met een ongekend hoog rapportcijfer: gemiddeld een 8,3. Hieruit blijkt dat de waardering voor de serie onverminderd heel hoog is.
 
Kees Vlaardingerbroek, artistiek leider van de NTR ZaterdagMatinee: “De NTR ZaterdagMatinee wordt binnen en buiten Nederland gezien als misschien wel de meest gevarieerde, avontuurlijke en diverse concertserie ter wereld. Ieder seizoen verlenen wij compositieopdrachten aan spraakmakende én jonge aanstormende componisten uit binnen- en buitenland. Het afgelopen seizoen waren er alleen al vier opdrachtwerken van vrouwelijke componisten te beluisteren. Maar ook in de oude-muziekserie en de operaserie presenteren wij ten onrechte vergeten meesterwerken. Werken uit de canon worden volgens de nieuwste inzichten uitgevoerd; zo klonk Berlioz in oktober onder John Eliot Gardiner frisser en actueler dan ooit. Behalve de fantastische radio-ensembles, het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor, staan vermaarde Nederlandse en buitenlandse ensembles garant voor Matinee-uitvoeringen op het hoogste niveau. Het kan allemaal dankzij de niet aflatende steun van de Publieke Omroep en van het ‘beste publiek ter wereld’, om Valery Gergiev en Simon Rattle te citeren. Met onze programmering laten we zien dat onbekend ook bemind kan maken en dat er een groot publiek is voor klassieke en nieuwe muziek buiten de gebaande paden. Laten wij hopen dat ook de politiek oog houdt voor de unieke betekenis van de NTR ZaterdagMatinee nu er opnieuw bezuinigingen op de Publieke Omroep zijn aangekondigd.” 
 
Uit het onderzoek blijkt verder dat door het aanbieden van een passe-partout, series en losse kaarten de NTR ZaterdagMatinee erin slaagt om zowel bezoekers te laten genieten van de grote, bekende symfonische werken als kennis te laten maken met nieuw en eigentijds repertoire. Pieter Paul Verheggen van Motivaction hierover: “26% van de bezoekers kiest voor de bekende werken en 20% voor de meer onbekende werken. Het belang van de NTR ZaterdagMatinee wordt nog eens onderstreept door het feit dat maar liefst 17% aangeeft dat hun liefde voor de klassieke muziek in de afgelopen jaren is gegroeid! En die liefde strekt zich verder uit dan de NTR ZaterdagMatinee: 34% geeft aan meer dan 10 concerten buiten de ZaterdagMatinee te hebben bezocht, circa de helft van de bezoekers luistert bijna dagelijks NPO Radio 4 en ruim een derde van de bezoekers beluistert het bezochte concert regelmatig terug via Uitzending gemist op NPO Radio 4.”

Over het onderzoek
Voor het online onderzoek is gebruikgemaakt van een adresbestand aangeleverd door NTR ZaterdagMatinee. Dit adresbestand bestond uit ticketkopers van het seizoen 2015-2016 tot en met het huidige seizoen 2018-2019
1.349 respondenten in de leeftijd van 18 jaar en ouder hebben de vragenlijst volledig ingevuld. Het onderzoek is in maart 2019 uitgevoerd. Motivaction is lid van de MOA en maakt deel uit van de Research Keurmerkgroep.

 

Foto: Simon van Boxtel

 

 

Deel dit artikel