Ultiem flexibel: tóch een werk van Wagemans in de Matinee van 31 oktober

Peter Jan Wagemens - foto: Floris Leeuwenberg

Het zal je gebeuren. Peter-Jan Wagemans schreef tot twee keer toe een nieuw werk dat zijn première zou beleven op 31 oktober. Een concert om het 75-jarig bestaan van het Radio Filharmonisch Orkest en het Groot Omroepkoor te vieren. Eerst ging zijn grootschalige Carnival of Shades, speciaal gecomponeerd voor de beide jubilarissen, niet door. Vervolgens verdween ook het in korte tijd geschreven en kleinschaliger Ombre/Marble vanwege de strengere coronamaatregelen van het programma.

 

‘Ik kan er mee leven’, zegt Peter-Jan Wagemans rustig. ‘Het is iets waar niemand wat aan kan doen. Het gebeurt wel eens dat stukken van een programma afgevoerd worden om de verkeerde redenen. Bij de ZaterdagMatinee is het met alle egards gedaan; de nieuwe werken krijgen in een later stadium hun première.’

‘Het voelde op momenten als een grote ramp’, verzucht artistiek leider Kees Vlaardingerbroek over de hectische programmawisselingen. ‘Maar als het uiteindelijke resultaat Matineewaardig is ben ik gelukkig. Je moet in deze tijd nu eenmaal ultiem flexibel zijn.’

 

Geest van deze tijd

En dat was Wagemans. ‘Natuurlijk geeft het een ongemakkelijk gevoel als je een componist voor de tweede keer moet meedelen dat een première niet doorgaat, maar Peter-Jan was heel meedenkend en initiatiefrijk. Toen bleek dat Carnival of Shades niet door kon gaan, zei hij meteen dat hij wel een kleiner bezet stuk zou schrijven. Hij gaf aan dat hij in dat stuk in kon spelen op de geest van deze tijd. Dan heb je het helemaal begrepen.’

Toen ook Ombre/Marble van het programma af moest omdat het volgens de nu geldende regels te groot bezet was, maakte Vlaardingerbroek direct duidelijk dat er sowieso een stuk van Wagemans op het programma zou staan. ‘We moeten ons juist in deze tijd hard maken voor de Nederlandse muziek. Vandaar dat ik Karina Canellakis het Requiem van Peter-Jan heb voorgesteld, naast het Vioolconcert van Aroetjoenjan en het Divertimento van Bartók’, zegt Vlaardingerbroek over de snelle wording van het nieuwe programma. ‘Er mogen maar dertig musici op het podium en dit paste precies.’

 

Oeuvre

De keuze voor zijn in 1992 geschreven Requiem voor strijkorkest, geprepareerde piano en percussie verheugde de componist. ‘Ik heb geen enkele schaamte voor oudere werken en probeer juist een oeuvre op te bouwen. Daarom sta ik nog altijd pal achter het Requiem en vind ik het ook een goede keus voor deze tijd. Ik heb het gecomponeerd als een persoonlijke nagedachtenis aan mijn vader. Hij is op veertigjarige leeftijd gestorven. Toen ik het Requiem schreef was ik zelf net veertig en kon ik aan den lijve ondervinden hoe jong dat eigenlijk was.’

 

Paul Janssen

 

NTR ZaterdagMatinee, 31 oktober 2020, 14.15 uur

zonder publiek maar live te beluisteren op NPO Radio 4 en te bekijken op nporadio4.nl/live

 

Radio Filharmonisch orkest

Karina Cannelakis dirigent

Sergey Khachatryan viool

 

Wagemans – Requiem

Aroetjeonjan – Vioolconcert

Bartók - Divertimento

 

 

Deel dit artikel