Pablo Heras-Casado: nu met Mendelssohn

Pablo Heras-Casado - foto Dario Acosta

Na een uiterst succesvolle uitvoering van Moesorgski’s Boris Godoenov (8 september jl.) is de Spaanse alleskunner Pablo Heras-Casado zaterdag 29 september opnieuw te gast in de NTR ZaterdagMatinee. Dan dirigeert hij een compleet Mendelssohn-programma.

 

Maar: Mendelssohn? Is dat niet die wee-zoete taartenbakker? De vleesgeworden Biedermeier-man? Jazeker, dat was hij óók. Maar als je met frisse blik kijkt naar dat beroemde Vioolconcert in e, of naar de vroeg-rijpe Eerste symfonie van de wonderboy Felix, dan ontdek je een geweldige componist die zijn Beethoven, Haydn en Mozart, maar ook zijn Carl Maria von Weber donders goed kende – en vérder ging. Heras-Casado hééft die blik: hij zocht en vónd het originele, kleurrijke in Mendelssohns werk. Op cd legde hij al heel wat van Mendelssohns composities vast, en de besprekingen zijn steevast lyrisch: “Pablo Heras-Casado brengt Mendelssohn weer terug naar de negentiende-eeuwse basis” – om een enthousiaste recensent te citeren.

 

Zaterdag 29 september dirigeert Heras-Casado het Freiburger Barockorchester. Zij zullen een felle, speelse, hyperoriginele Mendelssohn ten gehore brengen, en juist (ook) violiste Isabelle Faust laat het Vioolconcert – toch een bijna doodgespeelde ‘klassieker’ – horen als iets heel nieuws.


Jonge ster-dirigent

Pablo Heras-Casado is veertig. Dat is jong voor zo’n ster-dirigent. Hij begon als jongenssopraan in een plaatselijk kerkkoor, ging pianospelen, en aan het conservatorium van Granada legde hij zich aanvankelijk toe op de oude muziek. Daarmee begon zijn ontdekkingsreis door onbekende partituren. Vergeten Spaanse barokmeesters…: hun muziek vróég om een herwaardering. Maar ook de muziek van Webern tot nu trok zijn aandacht. En zo is het gekomen: Pablo Heras-Casado wordt inmiddels alom gevraagd voor repertoire van 1600 tot morgen.

 

Met het winnen van de dirigentencompetitie van het Lucerne Festival kwam zijn internationale doorbraak. De topdirigenten Pierre Boulez en Peter Eötvös uit de jury omhelsden zijn talent onmiddellijk. In 2011 werd hij meteen na zijn eerste gastdirectie tot chef-dirigent van het St. Luke’s Orchestra benoemd; sinds 2017 is hij er Conductor Laureate. Hij ontwikkelde er een groot gevoel voor het klassieke symfonische repertoire en wist de beste aspecten van de historische uitvoeringspraktijk naar het conventionele symfonieorkest te vertalen. “Ik kom uit een wereld waarin oude muziek op oude instrumenten gespeeld wordt,” verklaarde hij ooit in een interview. “Als ik de kans heb, doe ik dat nog steeds. Maar in feite is het veel belangrijker dat het gebeurt met de juiste intentie en in de juiste stijl. Een uitvoering op authentieke instrumenten maakt de uitvoering zelf nog niet authentiek. Dat is veel meer een kwestie van stijl en fraseren.”

 

Heras-Casado vindt het allemaal niet zo bijzonder, dat hij alles op zijn lessenaar neemt. Hij doet gewoon zijn werk, zegt hij. “Mijn voornaamste doel is de muziek te dienen. En het is een uitdaging om dat in alle opzichten zo goed mogelijk te doen.” Zo eenvoudig kan het zijn.

 

Uit de recensies over Boris Godoenov

“The coronation scene was everything it should be – climactic and overwhelming. But just as masterly was the way the orchestra unerringly punctuated the singers’ words, with doomy double basses and violins that rang like rapidly drawn daggers. Confoundingly versatile, the choir painted the changing moods of the crowd in the prologue and the final scene in vibrant colour.” (Jenny Camilleri, Bachtrack.com)

 

“Koor en orkest onder leiding van de sterdirigent Pablo Heras-Casado tonen zich op de toppen van hun kunnen. (…) Heras-Casado weet de contrasten perfect naar boven te halen, in een bijna volmaakte uitvoering.” (Persis Bekkering, Trouw)

 

En nog meer Pablo Heras-Casado

29 september all Mendelssohn dus. En in de Matinee van zaterdag 6 april dirigeert Pablo Heras-Casado het Mahler Chamber Orchestra en ASKO|Schönberg in werk van Mayke Nas, Stravinsky, Beethoven en Falla. Na het Mendelssohn-programma nóg iets om naar uit te kijken.

 

zaterdag 29 september 14.15 uur (nieuwsgierig? klik hier voor kaarten)
Concertgebouw Amsterdam

Freiburger Barockorchester

Pablo Heras-Casado dirigent
Isabelle Faust viool

Mendelssohn - Ouverture Een midzomernachtsdroom
Mendelssohn - Eerste symfonie
Mendelssohn - Scherzo, Intermezzo, Notturno en Bergamasca uit Een midzomernachtsdroom
Mendelssohn - Vioolconcert

 

zaterdag 6 april 2019 13.15 uur (klik hier voor kaarten)
Concertgebouw Amsterdam

Asko| Schönberg
Mahler Chamber Orchestra
Pablo Heras-Casado dirigent

Alexander Melnikov piano
Marina Heredia mezzosopraan

13.15 uur
Nas - Horseless Carriage (In opdracht van NTR ZaterdagMatinee, met finianciële ondersteuning van het Fonds Podiumkunsten)

14.15 uur
Stravinsky - Suite uit Pulcinella
Beethoven - Eerste pianoconcert
Falla - El amor brujo

 

Nieuwsgierig hoe Heras-Casado's Boris Godoenov klonk? Luister terug op de website van NPO Radio 4!

 

Deel dit artikel