Lucas en Arthur Jussen in nieuw repertoire

Arthur en Lucas Jussen - foto Marco Borggreve

Gevraagd naar een suggestie waarop te stemmen voor de Hart & Ziel-lijst van NPO Radio 4 was het antwoord “gewoon Johann Sebastian Bach en het koraalvoorspel Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit in de breekbare bewerking van György Kurtág voor twee piano’s”. Maar in de NTR ZaterdagMatinee laten de broers Lucas en Arthur Jussen tegenwoordig graag een andere kant van hun muzikale voorliefdes horen. Zaterdag 26 oktober spelen ze meesterwerken uit de twintigste en eenentwintigste eeuw voor twee piano’s.

 

Mediageniek

Arthur en Lucas Jussen zijn al lang de fase voorbij van schattige mediagenieke jongetjes die zo leuk Mozart en Schubert vierhandig op de piano kunnen spelen. Gezeten tegenover elkaar, ieder achter een eigen piano, zijn ze de media echter blijven beheersen. Zeventig procent van hun jaarlijkse concerten geven ze als onafscheidelijk duo. Ze beleven nog altijd puur plezier als ze samen op het podium achter de toetsen zitten, en juist als duo zijn zij onderscheidend. Ernaar gevraagd, zeiden ze in een interview: “In Nederland is er vanuit de orkesten ook het vertrouwen om ons solo uit te nodigen. Maar in het buitenland zijn we minder bekend en is dat nauwelijks aan de orde. We ambiëren dat ook niet meteen.” Een kwestie van realisme, noemden ze het: “In Berlijn lopen nog honderd superpianisten rond, waarom zouden ze mij vragen? Als duo hebben we iets extra’s, zijn we een zeldzaamheid. Dat is, een beetje plat gezegd, heel waardevol.”

 

Superpianist op superpiano

Na studies bij Jan Wijn aan het Conservatorium van Amsterdam en omzwervingen via Menahem Pressler en Maria João Pires, maakten de twee hun opvallende debuut op het podium van de Grote Zaal van het Concertgebouw op 24 november 2006. Bij die gelegenheid speelden zij, dertien en tien jaar oud, Mozarts Concert voor twee piano's KV 365 met de toen nog bestaande Radio Kamer Filharmonie onder leiding van Jaap van Zweden.

 

Inmiddels hebben de twee jongens – uit een muzikale familie met een moeder als dwarsfluitdocente en een vader, Paul Jussen, die heer en meester is op de pauken bij het Radio Filharmonisch Orkest – zich inderdaad als volwassen musici bewezen. Zij hebben een exclusief contract met DG, maakten al acht cd’s, dragen tijdens optredens opvallende, speciaal voor hun ontworpen maatpakken van Peter George d’Angelino Tap en spelen composities als Poulencs geestige Dubbelconcert en Mantra van Karlheinz Stockhausen. En, vorig voorjaar, het speciaal voor hun geschreven In Unison voor twee piano’s en orkest van Joey Roukens. Het mooie werk voor ‘één superpianist en één superpiano’ beleefde zijn première tijdens de ZaterdagMatinee. Leuk detail: een opvallende cadens voor de broers en hun vader op pauken aan het slot. “De vernuftige orkestratie, de ritmische virtuositeit en de popinvloeden waren typisch Roukens, maar de extreme en onvoorspelbare uitwerking van die mix maakte van In Unison een geslaagd nieuw hoofdstuk”, zo schreef NRC Handelsblad daags na het concert.

 

Eigentijdse muziek

De broers lijken aan een nieuw hoofdstuk begonnen, waarin het bekende repertoire inderdaad plaats heeft gemaakt voor meer hedendaagse werken. Op 26 oktober staan Bartóks Sonate voor twee piano’s en slagwerk, Messiaens Visions de l’amen en het in 2014 speciaal voor hen geschreven VAN... van de Pools-Nederlandse componiste Hanna Kulenty op het programma. Maar: “we hebben eigenlijk altijd al veel eigentijdse muziek gedaan”, vertelden ze in een interview. En ze zeiden in 2017 ‘ja’ tegen het spelen van Mantra “omdat het lekker schuurt met ons onterechte imago als die jongetjes die leuk Mozart en Schubert spelen”.

 

Liefde en verbondenheid

Toch is er, hoewel ze een andere kant van hun muzikale voorliefdes laten horen tijdens hun komende optreden in de ZaterdagMatinee, eigenlijk niet zo heel veel veranderd. Bartóks briljante Sonate voor twee piano’s en slagwerk laat zich beluisteren als een twintigste-eeuwse variant op Mozart, in Kulenty’s even beknopte als indringende VAN... klinken de romantische echo’s van Schubert, en Messiaens Visions de l’amen is niet alleen een uitdrukking van de religieuze inslag van de componist, het is ook een gesublimeerde vertaling van liefde en verbondenheid. Messiaen schreef het werk voor hemzelf en zijn leerling, geliefde en latere echtgenote Yvonne Loriod (ze trouwden in 1961 nadat Messiaens eerste vrouw was overleden) om als een toen al onafscheidelijke twee-eenheid samen op tournee te kunnen.

 

Lucas en Arthur Jussen zijn nog steeds onafscheidelijke pianobroers die vreugde, vrolijkheid, romantiek, diepgang en verbondenheid op het podium etaleren. De zaal is bijna uitverkocht, en niet voor niets. Velen weten namelijk dat er bij de Jussens altijd iets bijzonders op de 176 toetsen ontstaat.

 

Paul Janssen

NTR ZaterdagMatinee 26 oktober 14.15 uur, Concertgebouw Amsterdam

Bestel een of meer van de laatste kaarten voor dit concert - maak dit mee!

Arthur Jussen, piano
Lucas Jussen, piano
Alexei Gerassimez, slagwerk
Simone Rubino, slagwerk

 

Kulenty VAN...
Bartók Sonate voor twee piano’s en slagwerk
Messiaen Visions de l’amen

 

 

Deel dit artikel