Grenzen opzoekend…

Leonardo García Alarcón - foto Franck Ferville

Houdt u ook zo van Giovanni Paolo Colonna? Van Giovanni Giorgi? U wist het misschien nog niet, maar na de Matinee van 20 april vást wel!

 

Wie het werk van Johannes Brahms of John Adams kent, weet dat geweldige muziek niet altijd hemelbestormend ‘vernieuwend’ hoeft te zijn om tóch te overtuigen. Juist als tradities op losse schroeven staan, ontstaat soms – bij de échte groten – een heel eigen geluid.

 

De inmiddels roemruchte oude-muziekspecialist Leonardo García Alarcón bewees al in eerdere Matinee-concerten dat ook op de grens van renaissance en barok, net als in het schaduwgebied tussen barok en de klassieke periode, componisten de mooiste muziek schreven, juist omdat zij het beste van verschillende ‘tradities’ bij elkaar durfden te vegen. Alarcóns uitvoeringen van Nabucco en Il diluvio universale (‘de zondvloed’) van de onterecht vergeten Siciliaan Michelangelo Falvetti bewezen dat er naast Monteverdi, Vivaldi en Händel nog veel méér te beleven valt. Wie zich durfde te laten verrassen, hoorde onvergetelijke concerten. Een recensie van Frits van der Waa in de Volkskrant: "Alarcón en de zijnen lieten in ruim een uur tijd zien en horen hoe je van de zondvloed een feestje kunt maken. (...) Falvetti's muziek mag er dus zijn, maar de theatrale toets en de kleurenpracht komen toch vooral voor rekening van Alarcón, die er niet voor terugdeinst het koor erbarmelijke smartekreten te laten slaken of Gods entree kracht bij te zetten met een cluster op het orgel."

 

Op de grens van renaissance en barok én verder

Alarcón zoekt onophoudelijk naar de allermooiste balans: hij wil zijn publiek laten kennismaken met zijn nieuwste ontdekkingen, en pas op het allerlaatste moment besluit hij wat hij écht wil laten horen. Maar zijn programma voor zaterdag 20 april staat nu vast. Dan dirigeert hij werk van twee vergeten giganten: Giovanni Paolo Colonna (1637-1695) en Giovanni Giorgi (?-1762). Pas deze week maakte hij zijn programma definitief. Colonna’s dramatische, vroeg-barokke Klaagzangen van Jeremia voor één vocalist en begeleiding vormen een mooi contrast met zijn nog renaissancistisch aandoende meerstemmige Mis in e, vol contrapuntisch spektakel en fugatische passages. Giorgi’s Ave Maria heeft ook nog iets van de oude renaissance-meesters, maar in zijn andere werk schemert al iets door van de expressieve stijl van de beroemde Pergolesi.

 

Colonna en Giorgi maakten een ‘mix’ van oud en nieuw. Dat is geen reden om hun werk als ‘reactionair’ en dus oninteressant af en doen. In tegendeel: hier wordt geschiedenis geschreven!

 

NTR ZaterdagMatinee 

Concertgebouw - zaterdag 20 april 2019, 14:15 uur (klik hier voor meer informatie en kaarten)

Cappella Mediterranea
Choeur de Chambre de Namur
Leonardo García Alarcón dirigent

Mariana Flores sopraan
Julie Roset sopraan
Carlo Vistoli countertenor
Valerio Contaldo tenor
Alejandro Meerapfel bas

 

Colonna Mis in e & Credo in c

Giorgi Improperium expectavit

Colonna Sacre lamentazioni

Giorgi Dextera Domini

Giorgi In omnem terram

Giorgi Ave Maria

Colonna Dixit Dominus

Deel dit artikel