De donkere kleuren van Händels Judas Maccabaeus

David Morier: De slag bij Culloden, 1746

Het oratorium Judas Maccabaeus uit 1747 was een van Händels grootste successen na de Messiah. Geniet mee op 7 december in de NTR ZaterdagMatinee.

Alleen al de muziek is geweldig: na een blinkende ouverture rijgt de componist de muzikale hoogtepunten aaneen. Ook in politiek opzicht was dit werk een meesterzet. Hertog William (‘De slager’) van Cumberland had een jaar eerder ‘Bonny Prince Charlie’ in Schotland verpletterend verslagen, en met Judas Maccabaeus werd die overwinning op de katholieke Jakobieten gevierd. Händel en zijn librettist hadden met zorg hun onderwerp gekozen: het oudtestamentische verhaal van de Joodse held Judas die de heidense Seleuciden overwint.

 

Evergreen

Na de bloedige slag bij Culloden (vlak bij Inverness) was het dragen van Schotse kilts, het bespelen van de doedelzak en het spreken van het Schotse Gaelic nog lange tijd verboden. Händels muziek bleef echter klinken. Mozart en Mendelssohn liepen er mee weg. Het beroemde triomfkoor ‘See, the Conqu’ring Hero Comes!’ groeide uit tot een evergreen van het brassbandrepertoire en werd door Beethoven gebruikt voor een reeks variaties voor piano en cello. De band Boney M. bewerkte dezelfde melodie voor hun Christmas Album in 1981 tot de song Zion’s Daughter.

 

Het origineel

Dirigent Jan Tomasz Adamus, die het vak leerde aan het Amsterdamse Conservatorium, leidt zijn Poolse oude-muziekgezelschap Capella Cracoviensis en vier solisten door het indrukwekkende origineel, met zijn prachtige donkere kleuren in ‘Pious orgies’ en de virtuositeit van ‘Sound an alarm’.

 

NTR ZaterdagMatinee 7 december 2019, 13.30 uur

Concertgebouw, Amsterdam

 

Capella Cracoviensis

Jan Tomasz Adamus dirigent

Rebecca Bottone sopraan

Marta Wryk mezzosopraan

Joshua Ellicott tenor

Peter Harvey bariton

 

bestel kaarten via de site van het Concertgebouw, of telefonisch via de Concertgebouwlijn, 020-671 83 45 (10-17u)

 

 

 

 

Deel dit artikel