Purcells King Arthur: The Holy Grail van de Engelse opera

Purcells King Arthur: The Holy Grail van de Engelse opera
zaterdag 26 september 2020 - 13u00
Het Koninklijk Concertgebouw, Amsterdam - Grote Zaal
Nederlandse Bachvereniging
Lionel Meunier, dirigent
  • Vox Luminis
  • Simon Robson, spreekrol
  • Anna Dennis, sopraan
  • Zsuzsi Tóth, sopraan
  • Stefanie True, sopraan
  • Kristen Witmer, sopraan
  • Alex Chance, countertenor
  • Daniel Elgersma, countertenor
  • David Feldman, countertenor
  • Jan Kullmann, countertenor
  • Robert Buckland, tenor
  • Rory Carver, tenor
  • Hugo Hymas, tenor
  • Jacob Lawrence, tenor
  • Marcus Farnsworth, bas
  • Drew Minter, bas
  • Sebastian Myrus, bas

Programma

Programma

  • Henry Purcell - King Arthur
NTR Radio
Vox Luminis en het orkest van de Nederlandse Bachvereniging brengen ‘de eerste musical in de geschiedenis’: een mengvorm tussen toneel en muziek in Henry Purcells King Arthur.

Middeleeuws verhaal verbeeldt zeventiende-eeuws Engeland
Geen Holy Grail in Purcells King Arthur, maar wel een muziektheaterwerk vol vroegmiddeleeuwse Saksen en Britten – althans in naam. In deze archaïsche machtsstrijd verbeeldden Purcell en zijn librettist John Dryden een allegorie van de politieke perikelen in hun eigen zeventiende eeuw, tot en met de ‘Glorious Revolution’ van koning-stadhouder Willem III en zijn Queen Mary Stuart. Het vaderland wordt door de sopraan Venus bezongen in de bekende aria ‘Fairest Isle’, die een geheel eigen leven ging leiden.

Scabreus, martiaal, ijzig en lyrisch
Deze na Dido and Aeneas tweede semi-opera van Purcell is een typisch Engelse mengvorm van toneel en muziek. Vanwege dit, en vanwege de martiale oorlogsliederen, de ijzige bibbermuziek van de genius van de kou, vol chromatische harmonieën, de scabreuze drankfeesten en de lyrische momenten van de belaagde hertogsdochter Emmeline, wordt het ook wel eens de eerste musical in de geschiedenis genoemd. In 1691 ging het werk in Londen met veel succes in première, en Purcell zou daarna nog verschillende semi-opera’s schrijven. Het is een doodzonde dat de componist op 36-jarige leeftijd overleed.

Deel dit artikel