Nézet-Séguin en Batiashvili: universele schoonheid en liefde

Nézet-Séguin en Batiashvili: universele schoonheid en liefde
zaterdag 24 oktober 2020 - 13u00
Het Koninklijk Concertgebouw, Amsterdam - Grote Zaal
Rotterdams Philharmonisch Orkest
Gianandrea Noseda, dirigent
  • Lisa Batiashvili, viool

Programma

Programma

  • Sergej Prokofjev - Eerste vioolconcert
  • Robert Schumann - Vierde symfonie
NTR

Let op! Er zijn twee concerten: om 13.00 uur en om 15.15 uur

Het Rotterdams Philharmonisch Orkest en zijn vroegere chef Yannick Nézet-Séguin brengen ‘odes aan de universele schoonheid’ van Prokofjev en Schumann

Lisa Batiashvili speelt Prokofjev
Violiste Lisa Batiashvili speelt Prokofjevs Eerste vioolconcert. Het werk, uit ruwweg dezelfde periode als de lichtvoetige Eerste symfonie, is opmerkelijk transparant georkestreerd. Ondanks de soms pittige dissonanten, hevige gestiek en motorische ostinato’s, overheerst de lyriek. Menig vioolvirtuoos weigerde ‘zulke’ muziek echter te spelen. Pas na enkele jaren volgden de eerste uitvoeringen. Ook de beroemde David Oistrach sprak de muziek niet meteen aan. Maar hij ontdekte de haast bovenmenselijke schoonheid van de muziek, en beschreef haar als 'een zonovergoten landschap, waardoor een frisse geur van de natuur waait.'

Schumanns beethoveniaanse Tweede symfonie
Yannick vervolgt met de Tweede symfonievan Robert Schumann. Duister-groots, deels, alsof erin doorschemert dat Schumann zich tamelijk ongelukkig voelde in Dresden. Opvallend is hoe hij halverwege het slotdeel een volledig nieuw, bijna vocaal gedacht thema introduceert. Men heeft het effect terecht vergeleken met de ode ‘An die Freude‘ uit Beethovens Negende symfonie. In 1850 achtte een recensent de finales van beide symfonieën een 'artistieke weerslag van een universele liefde'. Maar Schumanns finale achtte hij des te indrukwekkender, omdat Schumann zijn bedoeling zelfs zonder woorden wist over te brengen.

Deel dit artikel