Kunst vs. Sovjetbarbaren: Roslavets en Sjostakovitsj
zaterdag 6 maart 2021 - 14u15
Het Koninklijk Concertgebouw, Amsterdam - Grote Zaal
Radio Filharmonisch Orkest
dir. n.t.b., dirigent
- Alina Ibragimova, viool
Programma
Programma
- Nikolaj Roslavets - Eerste vioolconcert
- Dmitri Sjostakovitsj - Vijfde symfonie
Verdrongen schoonheid in de nog jonge Sovjet-Unie: Alina Ibragimova en Osmo Vänskä maken zich sterk voor een (nog) onbekend vioolconcert, naast Sjostakovitsj’ geliefde Vijfde symfonie.
Heimelijk protest
Na het verbod op zijn opera Lady Macbeth weet Dmitri Sjostakovitsj zich met zijn Vijfde symfonie in 1937 tijdelijk te rehabiliteren. Toch blijft zijn ondertoon dieptragisch. Heimelijk citeert hij zelfs zijn Poesjkin-lied Wedergeboorte: Een kunstbarbaar kan een geniaal schilderij wel bekladden, maar niet vernietigen na jaren zal het genie weer zichtbaar zijn ’
Alina Ibragimova speelt Roslavets
Nikolaj Roslavets, een generatie ouder, is een van de meest eigengereide figuren uit zijn omgeving. Hij weigert simpele proletarische’ muziek te schrijven, kiest bovendien onhandig partij voor Stalins tegenstrever Trotski en wordt op een zijspoor gezet: hij wordt hoofd van de nog prille Radio in Tasjkent, Oezbekistan. Zijn Eerste vioolconcert uit 1925 wordt pas in Gorbatsjovs nadagen teruggevonden. Ibragimova noemt het de lastigste muziek die ik ooit heb gespeeld. Maar hier klinkt Roslavets op z’n best: soms mysterieus als de late Skrjabin, maar apollinischer’, nooit té extatisch.
Heimelijk protest
Na het verbod op zijn opera Lady Macbeth weet Dmitri Sjostakovitsj zich met zijn Vijfde symfonie in 1937 tijdelijk te rehabiliteren. Toch blijft zijn ondertoon dieptragisch. Heimelijk citeert hij zelfs zijn Poesjkin-lied Wedergeboorte: Een kunstbarbaar kan een geniaal schilderij wel bekladden, maar niet vernietigen na jaren zal het genie weer zichtbaar zijn ’
Alina Ibragimova speelt Roslavets
Nikolaj Roslavets, een generatie ouder, is een van de meest eigengereide figuren uit zijn omgeving. Hij weigert simpele proletarische’ muziek te schrijven, kiest bovendien onhandig partij voor Stalins tegenstrever Trotski en wordt op een zijspoor gezet: hij wordt hoofd van de nog prille Radio in Tasjkent, Oezbekistan. Zijn Eerste vioolconcert uit 1925 wordt pas in Gorbatsjovs nadagen teruggevonden. Ibragimova noemt het de lastigste muziek die ik ooit heb gespeeld. Maar hier klinkt Roslavets op z’n best: soms mysterieus als de late Skrjabin, maar apollinischer’, nooit té extatisch.