Jenufa: Karina Canellakis’ eerste opera in Nederland

Jenufa: Karina Canellakis’ eerste opera in Nederland
zaterdag 30 januari 2021 - 13u30
Het Koninklijk Concertgebouw, Amsterdam - Grote Zaal
Radio Filharmonisch Orkest
Karina Canellakis, dirigent
  • Groot Omroepkoor
  • Lise Davidsen, sopraan - Jenufa
  • David Butt Philip, tenor - Laca Klemen
  • Pavel Petrov, tenor - Steva Buryja
  • Stefania Toczyska, mezzosopraan - Starenka Buryjovka
  • Maria Guleghina, sopraan - Kostelnicka Buryjovka
  • Timo Riihonen, bas - Rychtár
  • Maria Riccarda Wesseling, mezzosopraan - Rychtárka
  • Frederik Bergman, bariton - Stárek
  • Nikki Treurniet, sopraan - Karolka
  • Judith Weusten, sopraan & sopraan
  • Esther Kuiper, mezzosopraan - Barena / Pastuchyna
  • David Cavelius, koordirigent

Programma

Programma

  • Leoš Janáček - Jenufa
NTR Radio
De chef-dirigent van het Radio Filharmonisch Orkest Karina Canellakis dirigeert met Leoš Janáceks aangrijpende Jenufa haar eerste opera in Nederland. Het begin van een langere Janácek-cyclus!

Het naturalisme van Jenufa
Misschien wel een van de aangrijpendste opera’s is Leoš Janáceks Jenufa, maar met zijn naturalistische schildering van het Moravische plattelandsleven wordt het nooit sentimenteel of melodramatisch. Tien jaar, van 1894 tot 1904, werkte de Tsjechische componist aan deze hartenkreet, en het plaveide de weg voor een muziekdramatisch oeuvre dat hij in de tweede helft van zijn leven realiseerde.

Hoofdrollen voor Lise Davidsen en Maria Guleghina
In 1890 schreef Gabriela Preissová het toneelstuk Haar pleegdochter. Het handelt over de kosteres Buryjovka, die het meisje Jenufa onder haar hoede heeft. Jenufa is bezwangerd door haar mooie stiefbroer Števa. Als die weigert met haar te trouwen, ontspint zich het tragische verhaal. Janácek schreef dan weer obstinaat ritmische, dan weer lyrisch meanderende symfonische muziek, terwijl de Boheemse en Moravische tradities regelmatig door de noten heen sijpelen. De dragende lyrische sopraanrol van Jenufa (Lise Davidsen) is mee­slepend, maar de karakterrol van de kosteres, een dramatische sopraan (Maria Guleghina), snijdt door merg en been, zeker gezien de dodelijke dilemma’s waarvoor zij zich gesteld ziet.
Deel dit artikel