Joey Roukens schrijft concert voor gebroeders Jussen

Arthur & Lucas Jussen - foto Marco Borggreve

Joey Roukens schrijft concert voor gebroeders Jussen

Als Joey Roukens iets schrijft, klinkt het vaak gewoon ‘goed’. De Nederlandse componist is opgegroeid met pop, rock en wereldmuziek, heeft weinig last van artistieke do’s en don’ts en doet niet ‘moeilijk’ om zijn kennis te etaleren. “Volgens mij sta ik dichter bij popmuziek dan bij de stereotype, gevreesde ‘nieuwe muziek’”, meent hij. Zo nodig aarzelt hij niet en passant zijn liefde voor ‘ranzige filmmuziek’ te betuigen, al zijn er dingen die hij “schaamteloos voor een film zou schrijven”, maar niet voor een concert in het Concertgebouw.

 

Opdrachtwerk voor gebroeders Jussen

Een componist, vindt Roukens, is niet boven de maatschappij verheven maar is onderdeel daarvan. Precies om die reden kwam het tot een opdrachtwerk voor de briljante én streetwise gebroeders Jussen. De première van In Unison is op 10 maart in de NTR ZaterdagMatinee. Emilio Pomàrico dirigeert het Radio Filharmonisch Orkest.

Het werd een virtuoos dubbelconcert voor twee piano’s en orkest. “Maar ik wilde er geen circusnummer van maken, zo’n negentiende-eeuws duel tussen solist en orkest. Het spel van Arthur en Lucas Jussen is virtuoos en sprankelend, maar wat me het meest trof was de eenheid die ze samen vormen. Zo ontstond het idee voor een concert waarin ze klinken als één superpianist op één superpiano. Er zitten dus veel unisono-passages in, met identieke partijen voor beide solisten. Maar natuurlijk zijn er subtiele verschillen: een paar noten extra of minder, een andere toonhoogte, even een ander ritme. Je hoort dus verdubbelingen met kleine afwijkingen. Dat steekt heel nauw.”

Dat unisono-gehalte is volgens Roukens een typisch trekje van Nederlandse muziek: een groep musici die gezamenlijk één lijn volgen hoor je hier vaker dan gelaagde texturen waarin van alles tegelijkertijd gebeurt.

 

Dollemansrit

De ritmiek van In Unison heeft soms een tik van pop- en dancemuziek meegekregen. Dan weer dunt Roukens de muziek uit tot een etherisch geheel met een bijna geestelijke sfeer. “Noem het imaginaire oude muziek”, zegt Roukens. “Of vergelijk het met een droom waarin je op plekken komt die je herkent, ondanks de surrealistische vertekeningen.” En hij verlangt grote ritmische precisie, helemaal in het slotdeel, dat hij omschrijft als een “donkere dollemansrit in een gevaarlijk hoog tempo”.

 

– tekst, op basis van de toelichting van Michiel Cleij

 

NTR ZaterdagMatinee

Concertgebouw Amsterdam

zaterdag 10 maart 2018, 14:15 uur


Radio Filharmonisch Orkest
Emilio Pomàrico dirigent

Arthur Jussen piano
Lucas Jussen piano

 

Silvestre Revueltas Sensemayá

Joey Roukens In Unison - concert voor twee piano’s en orkest (opdrachtwerk NTR ZaterdagMatinee, met financiële ondersteuning van het Fonds Podiumkunsten - wereldpremière)

Sergej Prokofjev Tweede symfonie

 

Erbij zijn? Klik hier voor meer informatie en kaarten.

 

Eerder werk van Joey Roukens: Rising Phenix; Radio Filharmonisch Orkest & Groot Omroepkoor o.l.v. Markus Stenz:

 

Deel dit artikel